نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3667
-
الف
+

رقابت کارگردان های ایرانی با سریال های کمیدی در نوروز 98/چه کسی خاطره ساز می شود؟

در این گزارش قصد داریم شما را با کارنامه کارگردانان سریال های نوروز 98 آشنا بسازیم.

در این گزارش قصد داریم شما را با کارنامه کارگردانان سریال های نوروز 98 آشنا بسازیم.

به گزارش آی فیلم 2 ، این روزها سه سریال «ن. خ» ، «برسر دوراهی» و «زوج یا فرد» (با نام قبلی مر قانون) در حال فلمبرداری است تا هر یک با فضایی متفاوت برای نشر در ایام نوروز ۹۸ در تلویزیون آماده شوند؛ سریال‌هایی که کارگردانان هر یک به نوعی در تلاشند تا بتوانند عنوان پربیننده‌ترین سریال نوروزی را به نام خود رقم بزنند.

در ادامه این گزارش به معرفی کارگردان های سریال های نوروز 98 می پردازیم:

«سعید آقاخانی» ماجراهای «ن. خ»

حضور مردم ساحه و قومیت‌های گوناگون در سریال‌ها تجربه‌ای است که اگرچه کمتر کارگردانی ریسک آن را می‌پذیرد اما باعث جذابیت بیشتر سریال ها می شود.

از جمله همین سریال‌ها می‌توان به «پایتخت» اشاره کرد که در آن داستان‌ خانواده‌ای را که از شمال ایران به تهران مهاجرت کرده‌اند به تصویر کشیده و عنعنات، قصه و لهجه‌هایی متفاوت از دیگر سریال ها را در آن مشاهده می کنیم.

سریال «ن. خ» که «سعید آقاخانی» برای نوروز ۹۸ کارگردانی آن را بر عهده گرفته نیز قصه‌ای دارد که در ساحه کردنشین ایران می‌گذرد و طبق اعلام تیم تولید حتی حدود ۲۰ نفر از بازیگران بومی این مناطق به عنوان کرکترهای اصلی در آن نقش آفرینی می کنند.

«سعید آقاخانی» خودش هم اهل کردستان است و در این سریال علاوه بر کارگردانی، بازیگر کرکتر اصلی سریال با نام «نورالدین خانزاده» است.

نگاهی به کارنامه «سعید آقاخانی»

«سعید آقاخانی» از جمله هنرپیشه های عرصه کمیدی ایران است که با جنگ «پرواز ۵۷» به کارگردانی «مهران مدیری» وارد تلویزیون این کشور شد و بعد از آن در فلم و سریال‌های کمیدی زیادی حضور داشت اما سابقه کارگردانی او به اواخر سال 1380 خورشیدی برمی‌گردد که سریال «عید امسال» را در نوروز همان سال ساخت.

«آقاخانی» نوروز یک سال بعد سریال «زن بابا» را  به تولید رساند که این سریال کمیدی توانست مخاطب قابل توجهی را به خود جلب کند و این یکی دو کار باعث شد این بازیگر از آن پس در تلویزیون بیشتر به کارگردانی مصروف شود تا بازیگری!

او در این سال‌ها حدود ۱۰ سریال کارگردانی کرد و آخرین تجربه او در سریال‌ های نوروزی هم «بیمار استاندارد» در سال 1394 بود؛ سریالی که بازیگرانی چون «بابک حمیدیان» در آن به ایفای نقش پرداختند اما به دلیل فضای متفاوت آن نتوانست به راحتی مورد اقبال مخاطبان نوروزی قرار بگیرد.

این کارگردان حالا در تجربه جدید خود «ن. خ» را می‌سازد که «مهدی فرجی» تهیه‌کننده آن است.

برگ برنده‌های آقاخانی در «ن. خ»

جدا از قصه سریال که ظاهراً به دنبال فضایی تازه است، حضور «سعید آقاخانی» در نقش یکی از اهالی ساحه کردنشین با نام اختصاری «ن. خ» و همچنین رفتن به میان قومیتی جدای از تهران می‌تواند تلاشی برای روایت قصه ای تازه باشد که کنجکاوی‌های مخاطبان را هم برمی‌انگیزد.

در این سریال کمیدین های پرآوازه ایرانی و هنرمندان دیگری هم نقش بازی می کنند؛ «علی صادقی» از جمله بازیگرانی است که پیش از این چندین بار در سریال‌های «آقاخانی» حضور داشته و خوش درخشیده و این بار نیز به همراه «حمیدرضا آذرنگ»، «فریده سپاه منصور»، «نعیمه نظام دوست» و… در «ن. خ» ایفای نقش می‌کند.

بهرنگ توفیقی؛ یک قصه پاورقی در «برسر دوراهی»

کارگردان کم‌صحبتی است و برخلاف دیگر کارگردانان کمتر علاقه‌ای به بیان قصه و جزئیات انتخاب کرکتر های سریال‌هایش داشته باشد.

قصه سریال تازه «بهرنگ توفیقی» درباره پسر عاشقی است که طی اتفاقاتی پولدار می‌شود و دیگر عشق قدیمی را نمی‌خواهد.

نگاهی به کارنامه «بهرنگ توفیقی»

«بهرنگ توفیقی» کارگردانی است که طی یکی دو دهه به‌عنوان دستیار کارگردانانی چون «مازیار میری» و «فرزاد موتمن» کار کرده است و حتی در سال1389 هجری خورشیدی دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز در فلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» ساخته «رامبد جوان» بوده است.

«توفیقی» اولین تجربه کارگردانی خود را در سال 1390 با سریال «مسیر انحرافی» ثبت کرد که بسیاری آن را نمونه ایرانی و کمیدی سریال پرمخاطب «لاست» لقب دادند.

وی چند سریال به نویسندگی «سعید نعمت‌الله» کار کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به «پشت بام تهران»، «زیر پای مادر» و «عقیق» اشاره کرد که از میان آن‌ها سریال رمضانی «زیر پای مادر» بیشتر در یادها ماند و سریال محرمی «عقیق» نتوانست موفقیت چندانی در اقبال مخاطب کسب کند.

در کارنامه‌ «توفیقی» آثار مناسبتی از رمضان گرفته تا کار اکشن «آمین» دیده می‌شود اما «بر سر دوراهی» اولین سریال نوروزی وی میان این مناسبتی‌هاست که باید دید در میان 2 سریال کمیدی تا چه اندازه می‌تواند موفق باشد.

توفیقی با این سریال سومین همکاری خود را با «حامد عنقا» سپری می‌کند. همکاری این 2 با سریال «انقلاب زیبا» آغاز شد و با «پدر» که تابستان امسال نشر شد، ادامه یافت.

«بهرنگ توفیقی» درباره انتخاب بازیگرانی مثل حمید گودرزی، میترا حجار، مهراوه شریفی نیا و… برای کرکترهای سریال «برسر دوراهی» گفته است که اقتضای خود نقش‌ها باعث شد سراغ این بازیگران برویم، ما احساس کردیم این ترکیب درست است و به همین دلیل این افراد را انتخاب کردیم.

«حامد عنقا» و «توفیقی» ابتدا قرار بود سریالی با نام «ساده دلان» را به تولید برسانند اما این فلمنامه را به جای آن برای نوروز ۹۸ انتخاب می‌کنند که ابتدا «تنگنا» نام دارد و بعد به «بر سر دوراهی» تغییر نام می‌دهد.

برگ برنده‌های بهرنگ توفیقی در «برسر دوراهی»

«بهرنگ توفیقی» برای «برسر دوراهی» سراغ بازیگرانی رفته که مخاطب طی یکی دو سال اخیر کمتر آن‌ها را دیده است، مثل «مهراوه شریفی نیا» و یا «میترا حجار» که نوروز امسال حضور کوتاهی در «دیوار به دیوار» داشت و یا «بهنوش بختیاری» که این بار با کرکتری جدی در برابر مخاطب ظاهر می‌شود.

با توجه به بازیگران سریال که این بار چهره جدیدی در میان آن‌ها وجود ندارد شاید مهمترین برگ برنده «توفیقی» وابسته به متن فلمنامه و قصه‌ای باشد که «حامد عنقا» نویسنده سریال‌هایی چون «قلب یخی» و «پدر» روایتگر آن است.

علیرضا نجف‌زاده / ‌‬ محمدحسین لطیفی؛ یک کمیدی سیاسی

شاید سیاسی‌ترین سوژه کمیدی سریال‌های امسال به «زوج یا فرد» اختصاص داشته باشد.

این سریال به ماجرایی می‌پردازد که طی یک سال گذشته سوژه بسیاری از رسانه‌ها بود. متقاعدینی که باید بروند اما نمی‌روند!

«حوزه استحفاظی» و «مر قانون» نام‌های قبلی این سریال بود که کارگردانی آن را «علیرضا نجف‌زاده» با همراهی «محمدحسین لطیفی» برعهده دارد.

نگاهی به کارنامه «علیرضا نجف‌زاده»

«علیرضا نجف‌زاده» سال‌ها به عنوان دستیار کارگردان در کنار کارگردانانی همچون «محمدحسین لطیفی» و «سیروس مقدم» مصروف به فعالیت بوده است.

البته این اولین‌بار نیست که از همراهی و دستیاری کارگردانی چون «لطیفی» کارگردانان مستقلی به میدان وارد شوند و دست به تجربه‌های مستقل بزنند و در بخش طنز و کمیدی نیز کارگردانانی چون «برزو نیک‌نژاد» که پیش از این در چند پروژه با او همکاری کرده بودند به گونه مستقل و جدی وارد کار شدند.

با این حال این اولین تجربه کارگردانی «نجف‌زاده» محسوب می‌شود و باید دید با چه تجربه‌ای خود را به دنیای کارگردانی معرفی می‌کند.

«علیرضا نجف‌زاده» درباره قصه این سریال توضیح داده است: این سریال درباره کرکتری به نام «کمال شهری» است که مدیر ارشد یک وزارتخانه است و قصه هم از موضوعات روز جامعه است.

وی درباره حضور «لطیفی» و همچنان تجربه کار در سریال‌های پربازیگر نیز گفته است: خوشحالم که در این پروژه در کنار استادم «محمدحسین لطیفی» کار می‌کنم و امیدوارم تولید این کار به خوبی ادامه پیدا کند.

این سریال اثری پر بازیگر است با این حال من تجربه کارهای پربازیگر زیاد داشته‌ام و از خاطر مدیریت چنین کاری مشکل نداریم.

برگ برنده‌های نجف‌زاده در «زوج و فرد» 

به نقل از مهر ، بازیگران این سریال جز «هدایت هاشمی» که اگرچه پیش از این هم در موقعیت‌های کمیدی قرار گرفته است از چهره‌های طنز تلویزیون ایران هستند که شامل هنرمندانی چون مهران غفوریان، مرجانه گلچین، یوسف تیموری، مهران رجبی و… می‌شوند.

اکنون باید در میان کارگردانانی چون «سعید آقاخانی» برای «ن. خ»، «بهرنگ توفیقی» برای «بر سردوراهی» و همچنان «علیرضا نجف زاده» و «محمدحسین لطیفی» برای سریال «زوج یا فرد» کدام یک می‌توانند پربیننده ترین سریال را از خود بر جای بگذارند.

م ح

نظر شما
ارسال نظر